Tipuri de personalitate-baza si fazele fiecaruia dintre noi. Este un instrument util in cunoasterea de sine si in ameliorarea comunicarii dintre oameni.

WORKAHOLICUL

Perceptie ? Mai intai gandeste; identifica si clasifica oamenii si lucrurile.
Forte caracteriale ? Logic, responsabil si organizat.
Expresie faciala ? Linii orizontale pe frunte.
Serviciul / Casa ? Arata organizat, functional, ordonat, contemporan; premii, certificate, plachete expuse. Toate sunt la locul lor.
Trasaturi ? Abilitatea de a gandi logic; preia fapte si idei si le sintetizeaza.
Stil de management ? Democratic
Canal de comunicare ? Interogativ. Asta inseamna ca daca vrei sa obti informatii pui intrebari clare Unde mergi?
Nevoi psihologice ? Are nevoie sa fie recunoscut pentru gandire si realizari. ?Buna treaba!?, ?Ce idee buna!?, ?Un lucru bine facut!?. Necesita structurarea timpului. Vrea sa stie termenele limita.
Stres de gradul I ? Se asteapta de la sine sa fie perfect. Nu incredinteaza nimanui din sarcinile sale.
Stres de gradul II ? Frustrat de oamenii care nu gandesc suficient de clar. Supracontroleaza cu critici despre bani, cinste sau puritate (Eu sunt OK?.tu nu esti OK)
Stres de gradul III ? Ii respinge pe ceilalti ?Ei nici macar nu gandesc!?
Tulburari de comportament in stres de gradul II ? Ataca parental (Eu sunt OK, tu nu esti OK), supracontroland si devenind critic fata de cei care nu gandesc clar, nu-i dau toate datele si care nu sunt constiinciosi. De fapt, el/ea are nevoie sa i se dea fapte motive, planuri, informatii si cadre temporale, numai asa reusind sa iasa din stres.

EMPATICUL

Perceptie ? Mai intai simte; priveste oamenii si lucrurile prin sentimente fata de ele.
Forte caracteriale ? Milos, sensibil si cald.
Expresie faciala ? Linii in forma de semiluna in jurul ochilor.
Serviciul / Casa ? Este placut, cald, ca un ?cuib?, plante, poze de familie, mirosuri placute, mobila confortabila, culori calde, muzica placuta.
Trasaturi ? Are abilitatea de a ingriji, de a fi empatic si de a da altora; bun la crearea armoniei.
Stil de management ? Generos
Canal de comunicare ? Binevoitor. Asta inseamna ca daca vrei sa obti informatii, folosesti un ton si un limbaj binevoitor: ?Arati foarte bine astazi, esti foarte aranjat. Mergi la vreo petrecere??
Nevoi psihologice ? Are nevoie sa fie recunoscut ca persoana. ?Tin la tine?, ?Iti place de mine??. Are nevoie de un mediu care rasfata simturile.
Stres de gradul I ? Supra-adaptare; le face pe plac celorlalti in incercarea de a fi acceptat.
Stres de gradul II ? Se simte zapacit, face greseli sau solicita critica (?Hai, certati-ma!?)
Stres de gradul III ? Se simte respins ?Nu ma simt dorit?
Tulburari de comportament in stres de gradul II ? Devine victima, face greseli, nu gandeste clar si poate cere critica sau persecutii. De fapt, el/ea are nevoie sa fie apreciat si acceptat ca persoana si reasigurat ca este important si i se poarta de grija.

PERSEVERENTUL

Perceptie ? Mai intai judeca; evalueaza oamenii si lucrurile cu opinii.
Forte caracteriale ? Dedicat, atent si constiincios.
Expresie faciala ? Brazde intre ochi.
Serviciul / Casa ? Functional; mobila traditionala, piese vechi, antichitati sau motive orientale.
Trasaturi ? Abilitatea de a oferi opinii, credinte, judecati.
Stil de management ? Democratic
Canal de comunicare ? Interogativ. Asta inseamna ca daca vrei sa obti informatii pui intrebari clare ?Unde mergi??
Nevoi psihologice ? Are nevoie de recunoasterea convingerilor / credintelor ?Imi place asta la tine?, ?Pretuiesc parerea ta?. Necesita recunoasterea muncii ?Buna treaba!?.
Stres de gradul I ? Asteapta de la ceilalti sa fie perfecti. Se concentreaza pe ceea ce este rau, in loc de ceea ce este bun.
Stres de gradul II ? Frustrat de oamenii care nu ii impartasesc credintele. Forteaza credintele (adica le predica) sau campanii. Cinstit si suspicios. (Eu sunt OK?.tu nu esti OK)
Stres de gradul III ? Renunta la ceilalti ?Nu se angajeaza cu nimic?
Tulburari de comportament in stres de gradul II ? Ataca parental (Eu sunt OK, tu nu esti OK), impunandu-si credintele, cicalind sau tinand predici oamenilor. De fapt el / ea are nevoie sa-i fie linistite temerile si sa fie capabil sa aiba incredere in oameni, organizatii si / sau informatiile prezentate.

VISATORUL

Perceptie ? Reflecteaza; este motivat extern.
Forte caracteriale ? Imaginativ, reflexiv, calm.
Expresie faciala ? Fata neteda, cateva riduri orizontale cu varsta.
Serviciul / Casa ? Un loc de munca sau viata simplu, rustic, fara zorzoane, mediul inconjurator nu e asa de important.
Trasaturi ? Abilitatea de a fi introspectiv; lucreaza bine cu ganduri, sarcini. De obicei foarte priceput la munca manuala. Trebuie sa i se traseze sarcini exacte ? bun executant.
Stil de management ? Autocratic (primeste)
Canal de comunicare ? Directiv. I se traseaza sarcini ?Du-te acolo!?
Nevoi psihologice ? Are nevoie de timp pentru el insusi si spatiul lui propriu
Stres de gradul I ? Traieste nevoia de a fi puternic. Se simte prea slab.
Stres de gradul II ? Se simte fricos, nepotrivit, incurcat si retras (Eu NU sunt OK?Tu esti OK)
Stres de gradul III ? Gaseste iesiri: ?Nimeni nu mi-a spus ce sa fac?
Tulburari de comportament in stres de gradul II ? Se retrage si se poate simti nepotrivit. De fapt el / ea are nevoie sa i se dea indicatii pas cu pas ce sa faca.

REBELUL

Perceptie ?Reactioneaza la oameni si lucruri cu simpatii si antipatii.
Forte caracteriale ? Spontan, creativ si jucaus.
Expresie faciala ? Linii de zambet in jurul ochilor si a gurii.
Serviciul / Casa ? Pline de stimulente, postere, lumini, jocuri si sunete.
Trasaturi ? Abilitatea de a se juca si de a se bucura de prezent.
Stil de management ? Merge de la sine
Canal de comunicare ? Jucaus. Asta inseamna ca daca vrei sa obtii informatii abordezi un ton jucaus, un comportament ludic ?Ce adidasi smecheri ai!? ?Ce faci, te duci sa dai ture de cartier? ?
Nevoi psihologice ? Are nevoie de contacte jucause. Savureaza umorul. Ii place un mediu stimulativ, vesel.
Stres de gradul I ? Incearca sa inteleaga sau sa faca ceva. Ii solicita pe ceilalti sa gandeasca pentru el.
Stres de gradul II ? Primeste lovituri, se enerveaza si invinovateste. (Eu sunt OK?.tu nu esti OK)
Stres de gradul III ? Primeste critici ?Va arat eu voua?.
Tulburari de comportament in stres de gradul II ? Devine razbunator si critica cu ?Daca nu erai tu?. De fapt, el /ea are nevoie de o reasigurare glumeata ca totul va fi bine. Umorul este vindecator pentru aceasta personalitate.

PROMOTORUL

Perceptie ?Orientat spre actiune.
Forte caracteriale ? Adaptabil, convingator si incantator.
Expresie faciala ? Rotofei. Foloseste expresii ale fetei pentru a sublinia ceva
Serviciul / Casa ? Covoare groase, scaune tocite, trofee, negru si rosu.
Trasaturi ? Abilitatea de a fi ferm si direct.
Stil de management ? Autocratic
Canal de comunicare ? Directiv. I se traseaza sarcini ?Du-te acolo!?
Nevoi psihologice ? Are nevoie de intensitate, de multa stimulare intr-o perioada scurta de timp.
Stres de gradul I ? Se asteapta ca ceilalti sa se descurce singuri. Nu sustine adecvat oamenii.
Stres de gradul II ? Incalca sau strica regulile. Razbunator. Manipuleaza, cu credinta ca scopul scuza mijloacele (Eu sunt OK?.tu nu esti OK)
Stres de gradul III ? Ii abandoneaza pe ceilalti: ?Nu poti sa suporti, nu??
Tulburari de comportament in stres de gradul II ? Devine razbunator si manipuleaza drame (negative), incalcand regulile sau atatand oamenii unii impotriva altora. De fapt, el/ea are nevoie sa-si canalizeze aceasta energie in stimulare pozitiva si actiune.

Sursa:
Managing with the process communication model: Selecting, retaining, motivating by Taibi Kahler
Process therapy in brief: The clinical application of miniscript by Taibi Kahler
The mastery of management: Or how to solve the mystery of mismanagement by Taibi Kahler
Transactional analysis revisited by Taibi Kahler

Anunțuri